Pagina de start a forumului Limba latina, Lingua Latina Forum Limba latina, Lingua Latina Forum
Un site cu tot ce tine de limba latina. Exista varianta forumului in limba latina (alegeti limba din Profil). Hoc forum versionem Latinam habet (elige linguam in Persona).
 
 FAQFAQ   CautareCautare   MembriMembri   GrupuriGrupuri   InregistrareInregistrare 
 ProfilProfil   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 

help me pls:*:*:* :)

 
Acest forum este inchis, nu se pot scrie, crea, raspunde sau modifica subiecte   Acest subiect este inchis, nu se pot crea sau raspunde la mesaje    Pagina de start a forumului Limba latina, Lingua Latina Forum -> Examenul de Bacalaureat 2007 la limba latina
Subiectul anterior :: Subiectul urmator  
Autor Mesaj

larisiana


Quaestor


Data inscrierii: 18/Iun/2007
Mesaje: 10
Locatie: buzau

MesajTrimis: Lun Iun 18, 2007 12:43 pm    Titlul subiectului: help me pls:*:*:* :) Raspunde cu citat (quote)

ma poate ajuta cineva cu sub 3 al variantelor : 47, 48, 58, 32, 61???? postez la schimb orice alt comentariu in schimbul acestora...:*:*:* Smile
VAR 40

Titus Livius( 59a. Chr.- 17 p.Chr.), a fost istoric raman autor al unei monumentale istorii a Romei, Ab Urbe condita (DesINGURA SA OPERA "Ab Urbe Condita", in 142 de carti, trateza istoria romana de la Intemeierea Romei( conform legendei in anul 753 a. Chr.) pana la moartea generalului Drussus in campania din Germania). Titus Livius a scris cea mai parte din opera sa in timpul domniei lui Augustus, cand Imperiul Roman domina intregul spatiu mediteranean si trecea printr-o perioada de inflorire culturala si de prosperitate economica.
Totusi, simpatia sa se indreapta spre epoca initiala a Republicii Romane. Descrierile sale, care , in parte transfigureaza si idealizeaza istoria timpurie a Romei au tendinta de a demonstra ca Roma, chiar in timpurile inceputurilor modeste se bucura de aceeasi glorie si maretie ca sub comanda lui Augustus. Fragmentul dat se refera la acele inceputuri pline de glorie ale Romei, respectiv, momentul intemeierii Romei.
Deveniti adulti, Remus si Romulus, afland de obarsia lor regala, il vor ucide pe Amulius, pentru a-l reintrona pe bunicul lor. Foarte curand intre cei doi se ivesc neintelegeri atat asupra locului viitoarei cetati, cat si asupra numelui cetatii. Dreptul de a ridica o cetate, drept impus de augur, revenea aceluia care zarea un numar mai mare de vulturi.
Remus cu suita lui vede, primul, sase vulturir pe colina Aventinus, Romulus vede 12 vulturi pe colina Palatinus. Fratii se iau la cearta, in mometul in care Remus, luand in deradere gestul sacru de intemeiere al cetatii trece peste brazda trasata de fratele sau, Romulus, lovindu-l, rosteste vorbele:"Asa sa piara oricine va trece peste zidul cetatii mele".
A intemeia o cetate constituia o actiune cu implicatii politice adanc fixate in mentalul colectiv.
Cu un ritual special se intemeia o cetate: se luau auspiciile, ca in textul dat- nr. de vulturi, cel desemnat conditor delimita spatiul consacrat, pamantul aruncat in exterior devenea zid de aparare iar brazda, santul de aparare. Plugul sacru, jertfirea in cinstea lui Juppiter a animalelor care au tras la plug aceasta prima brazda, toate capatau valoare simbolica.
Incalcarea acestui ritual, asa cum a facut Remus, echivala cu un sacrilegiu care a trebuit sanctionat aspru, indiferent cine era faptuitorul. Puterea lui fas(dreptul divin) si a lui ius (dreptul uman de a executa) legitimeaza atitudinea lui Romulus. El sanctioneaza nesocotirea dreptului divin, nefas.
Personaj mitic, era firesc ca Titus Livius sa-i atribuie multe merite. totusi Romulus a infiintat, a organizat forme institutionale, fundamente ale viitoarei Rome.


Ultima modificare efectuata de catre larisiana la Lun Iun 18, 2007 11:16 pm, modificat de 1 data in total
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

Cristy


Quaestor


Data inscrierii: 18/Mai/2007
Mesaje: 20

MesajTrimis: Lun Iun 18, 2007 10:42 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Ce zgarcita esti. Daca toti vor la schimb ... nimeni de pe forum nu scrie ... offf. Mai e putin si eu nu am nici un comentariu. Daca la nimeni nu ii este mila, asta este Very Happy Sunt sigur ca multa lume le are.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

irinuca


Quaestor


Data inscrierii: 12/Iun/2007
Mesaje: 13

MesajTrimis: Mar Iun 19, 2007 4:15 pm    Titlul subiectului: varianta 32 Raspunde cu citat (quote)

Legenda lui Icar






Printre celebrele mituri narrate de Ovidius se numara sic el ai lui Daedalus si al fiului sau, Icarus. Legenda vestitului mester din Athena impleteste, de fapt, in ansamblul ei doau mituri de mare circulatie, a caror conotatie simbolistica va ramane universala. Este vorba despre mitul lui Theseus, ajutat de Ariadna sa ucida Minotaurul din labirinctul cretan. Drept pedeapsa pentru sprijinul acordat impotriva vointei divine, fiica regelui Minos va fi abandonata de persoana iubitape insula Naxos, unde, sfasiata de dragoste asemeni nimfei Echo, isi va pierde trupul in universal material iar pletele ii vor fi transformate intr-o constelatie.
Cel de-al doilea mit este cel al constituirii labirinctului din creta, menit a sluji drept adapost minotaurului, fiul regelui minos, caruia ii jertfeau anual 7 perechi de tineri. Inchiderea celor doi sculptori in labirint aminteste de mitul jertfei pentru creatie, valorificat in literature romana in balada: “Mesterul Manole”.
Fragmentul dat face parte din metamorfozele lui ovidiu. Textul de fata surprinde momentul ingeniozitatii ce-I caracterizeaza pe cei doi eroi legendary: faurirea unor aripi din ceara cu ajutorul carora sa-si poata lua zborul spre casa. Prima parte a fragmentului descrie bucuria si naivitatea lui icar ( “puer… gaudere”) care, nerespectand sfaturile tatalui, se inalta tot mai sus in zborul sau. Simbolizand dorinta omului de a se depasi pe sine, cilpa lui icar, sugerata de expresia “audaci… volantu”, este aceeasi cu a lui Phaeton in zborul solar. Dorinta de independenta, anexata temeritatii si curiozitatii de a cunoaste necunoscutul, ii va aduce sfarsitul tragic, el prabusindu-se in apele marii sub privirea disperata a tatalui. Climaxul ce favorizeaza desfasurarea tensiunii dramatice a prabusirii este interrupt brusc de interogatiile retorice ale nefericitului tata (“infelix pater”). Lamentatiile finale il apropie pe daedalus de zeul soarelui, care regreta promisiunea pripita de a-I imprumuta fiului “carul de foc”.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

larisiana


Quaestor


Data inscrierii: 18/Iun/2007
Mesaje: 10
Locatie: buzau

MesajTrimis: Mar Iun 19, 2007 4:26 pm    Titlul subiectului: var 44 Raspunde cu citat (quote)

Var 44:
Citatul dat prezinta un frag din ist Romei ,din conflictul cu galii.Expozitiunea ne introduce in situatia conflictuala.Aflam ca Roma fusese deja ocupata de catre Gali si devastata,neocupata ramasese insa colina Capitoliului care era acum in mare primejdie.
Cauza care schimba situatia initiala este miscarea dusmanilor in timpul noptii cand urca in deplina liniste pe Capitoliu, astfel incat nici paznicii si nici cainii nu au auzit nimic dubios.Insa gastele sacre nu sunt inselate si zgomotul facut de ele il trezesc pe Manlius, acestele ia armele si ii cheama si pe ceilalti la lupta.
Punctul culminant este inregistrat atunci cand Manlius il loveste pe galul care deja urcase in varful colinei.In final, Capitoliul este salvat cu ajutorul celorlalti soldati romani.Eroul Manlius era un om ales.Fusese consul Inainte de a fi straja pe Capitoliu “ triennio ante consul fuerat”, iar ca straja era puternic si viteaz (epitetul: “vir bello egregius”),nu se dadea inapoi in situatii de pericol si razboi.
Cand se trezeste datorita gastelor zgomotoase “exercitus”, cu curaj,cu simtul datoriei si cu forta il loveste pe primul gal care urca pe Capitoliu.Dupa gastele sacre, putem spune ca el este salvatorul templului.Ceilalti soldati sunt vazuti ca personaj colectiv.Odata ce Malnius da alarma, acestia se agita “trepidant” si intervin in oprirea galilor.Totusi ei se comporta ca oameni obisnuiti, aceasta atitudine este tipica soldatilor in general.
Cea mai importanta caracteristica a acestei mici colectivitati o reprezinta respectul purtat si dovedit zeiutei Jupiter si Colinei Capitoliului, sacralitatii locului si a tot ce tine de aceasta;inclusiv gastele.Devotamentul si respectul lor este rasplatit de ajutorul zeitei in victoria asupra Galilor.
In definitiv,salvarea colinei s-a datorat numai respectului oamenilor fata de sacralitate.Poate de aceea in zilele noastrre, multe probleme par sa nu-si mai gaseasca solutia, din cauza pierderii credintei.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

irinuca


Quaestor


Data inscrierii: 12/Iun/2007
Mesaje: 13

MesajTrimis: Mar Iun 19, 2007 4:26 pm    Titlul subiectului: comentariu varianta 32 Raspunde cu citat (quote)

Legenda lui Icar






Printre celebrele mituri narrate de Ovidius se numara sic el ai lui Daedalus si al fiului sau, Icarus. Legenda vestitului mester din Athena impleteste, de fapt, in ansamblul ei doau mituri de mare circulatie, a caror conotatie simbolistica va ramane universala. Este vorba despre mitul lui Theseus, ajutat de Ariadna sa ucida Minotaurul din labirinctul cretan. Drept pedeapsa pentru sprijinul acordat impotriva vointei divine, fiica regelui Minos va fi abandonata de persoana iubitape insula Naxos, unde, sfasiata de dragoste asemeni nimfei Echo, isi va pierde trupul in universal material iar pletele ii vor fi transformate intr-o constelatie.
Cel de-al doilea mit este cel al constituirii labirinctului din creta, menit a sluji drept adapost minotaurului, fiul regelui minos, caruia ii jertfeau anual 7 perechi de tineri. Inchiderea celor doi sculptori in labirint aminteste de mitul jertfei pentru creatie, valorificat in literature romana in balada: “Mesterul Manole”.
Fragmentul dat face parte din metamorfozele lui ovidiu. Textul de fata surprinde momentul ingeniozitatii ce-I caracterizeaza pe cei doi eroi legendary: faurirea unor aripi din ceara cu ajutorul carora sa-si poata lua zborul spre casa. Prima parte a fragmentului descrie bucuria si naivitatea lui icar ( “puer… gaudere”) care, nerespectand sfaturile tatalui, se inalta tot mai sus in zborul sau. Simbolizand dorinta omului de a se depasi pe sine, cilpa lui icar, sugerata de expresia “audaci… volantu”, este aceeasi cu a lui Phaeton in zborul solar. Dorinta de independenta, anexata temeritatii si curiozitatii de a cunoaste necunoscutul, ii va aduce sfarsitul tragic, el prabusindu-se in apele marii sub privirea disperata a tatalui. Climaxul ce favorizeaza desfasurarea tensiunii dramatice a prabusirii este interrupt brusc de interogatiile retorice ale nefericitului tata (“infelix pater”). Lamentatiile finale il apropie pe daedalus de zeul soarelui, care regreta promisiunea pripita de a-I imprumuta fiului “carul de foc”.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

larisiana


Quaestor


Data inscrierii: 18/Iun/2007
Mesaje: 10
Locatie: buzau

MesajTrimis: Mie Iun 20, 2007 2:43 pm    Titlul subiectului: var 22 Raspunde cu citat (quote)

Complotul lui Catilina este analizat in cele 4 catilinare rostite in toamna lui 63 i Hr..Ele sunt simptomatice prin criza Rep.Romane care capata forme acute prin confruntarea fatisa intre Partida Optimatilor,in fruntea careaia era cicero,si cea a Popularilor repr de Catilina.
Prin aceste discursuri din care face parte si textul dat,cicero arata ticalosia lui Catilina,cat si criza in care se afla statul roman..El capteaza cu succes atentia publicului mai ales in momentul cand propune o pedeapsa pt Catilina,el nu-I doreste moartea-nu o considera pedeapsa cea mai buna;el vrea doar sa plece departe de ei si de orasul lor.
De aceea el face apel la Romulus-protectorul acelui oras, cat si la alti zei pt a-l pedepsi cu chinuri vesnice,ata in viata cat si dupa moarte.El isi doreste pedeapsa nu doar pt Catilina,cat si pt cei care au luat parte la acel complot “latrones Italiae scelerum foedere inter se ac nefaria societate coniunctos aeternis suppliciis vivos mortuosque mactabis”.
Hiperbolele folosite au rolul de a exagera acest discurs dar si de a capta atentia “inamicii patriei”, “pact criminal”, “razboi nelegiut si criminal”,”suprema salvare”etc.
Succesiunea de posibile actiuni ce vor fi luate impotriva lui Catilina face ca propunerea lui,desi nu era o condamnare cruda sa fie tot ferma si dura.Cicero e sigur pe sine si vrea sa-I faca si pe ceilalti sa gandeasca asemeni lui.
In vremurile mai apropiate noua ,numeroase personalitati ale literelor si istoriei au continuat sa ofere culturii noastre versiuni tot mai ample,mai reusite ale lui cicero.acesta a fost numit “Parinte al patriei” si a murit asasinat in pragul batranetii de un centurion patricid.


mai ramane sa puneti si voi o introducere si o incheiere......sper sa va ajute cu ceva ...macar acum pe ultima suta de metri;)) Wink
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Acest forum este inchis, nu se pot scrie, crea, raspunde sau modifica subiecte   Acest subiect este inchis, nu se pot crea sau raspunde la mesaje    Pagina de start a forumului Limba latina, Lingua Latina Forum -> Examenul de Bacalaureat 2007 la limba latina Ora este GMT + 3 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum
Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum
Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteti vota in chestionarele din acest forum


Varianta in limba romana: Romanian phpBB online community