Pagina de start a forumului Limba latina, Lingua Latina Forum Limba latina, Lingua Latina Forum
Un site cu tot ce tine de limba latina. Exista varianta forumului in limba latina (alegeti limba din Profil). Hoc forum versionem Latinam habet (elige linguam in Persona).
 
 FAQFAQ   CautareCautare   MembriMembri   GrupuriGrupuri   InregistrareInregistrare 
 ProfilProfil   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 

cum rezolvam eseul de la subiectul III?

 
Acest forum este inchis, nu se pot scrie, crea, raspunde sau modifica subiecte   Acest subiect este inchis, nu se pot crea sau raspunde la mesaje    Pagina de start a forumului Limba latina, Lingua Latina Forum -> Examenul de Bacalaureat 2008 la limba latina
Subiectul anterior :: Subiectul urmator  
Autor Mesaj

constantinrachita


Aedile


Data inscrierii: 24/Apr/2007
Mesaje: 79
Locatie: Iasi

MesajTrimis: Joi Noi 29, 2007 6:56 pm    Titlul subiectului: cum rezolvam eseul de la subiectul III? Raspunde cu citat (quote)

Poate cea mai nedefinita cerinta de la bacalaureat este eseul de la subiectul III. Am citit toate mesajele de pe forum referitoare la punctul III, inclusiv eseurile postate de utilizatorii site-ului. Mi-au placut eseurile, dar am remarcat ca nimeni nu ne explica cum le-a realizat. E adevarat ca eseul este o creatie personala prin definitie si ca practic nu are reguli, insa modul structurat in care sunt formulate cerintele ne obliga la explicatii. Sunt pus intr-o situatie ingrata atunci cand elevii imi cer "formula succesului". Ce sa le raspund? Scrieti tot ce stiti?Se poate si astfel, dar in primul rand nu este pedagogic si in al doilea rand nimeni nu le garanteaza reusita. Asa ca le-am recomandat sa urmeze un plan clasic, desuet, dar "sanatos"( ca o reteta gastronomica Embarassed ):

1. Titlul - se stabileste la incheierea eseului (trebuie sa fie de preferinta metaforic) iar daca nu aveti imaginatie puteti sa-l imprumutati de la cerinte sau din text ex: "Aurea saecula"(pt un poet augustan) sau "Follia arborum" (pt un fragment din "Ars poetica" in care ni s-ar cere, de pilda, sa comentam pozitia lui Horatius cu privire la imbogatirea cu neologisme a fondului latin de cuvinte)

2. Context istoric si cultural - maximum 2-3 idei concentrate, in care sa surprindeti situatia socio-politica a republicii/imperiului roman, apoi evolutia literaturii latine

3. Biografia si opera literara a autorului - maximum 3-4 idei. Daca biografia autorului cunoaste aspecte esentiale ce au marcat opera, genul literar, stilul si continutul ideatic al fragmentului, atunci se recomanda tratarea concomitenta a biografiei si a cerintelor

4. Tratarea subiectului - trebuie sa contina cel putin 1 pag si jumatate sau 2 pagini. Se trateaza cerintele in ordine aleatorie (pt a da senzatia de eseu Laughing ), dar trebuie pastrata o ordine coerenta a ideilor. De unde preluam ideile? Nu avem de unde Rolling Eyes Si asta se datoreaza unor oameni care prin reformele lor in educatie nu incurajeaza deloc studiul limbilor clasice, ba mai mult, incearca sa-l elimine in totalitate (a nu se citi de catre elevi; ii demoralizeaza ) Sad Nu va descurajati, exista intotdeauna o solutie! Realizati cate o fisa bibliografica pentru fiecare autor in parte (de pe site-ul bibliotecilor), colindati bibliotecile vreo 5-6 zile si procurati-va studii scrise in tara sau in strainatate. Lecturati cat mai mult si incercati sa intelegeti informatiile. ( Exclamation Exclamation NU invatati "pe dinafara", veti uita!). Nu chiuliti de la cursuri, dar nici nu va multumiti cu informatiile de la cursuri!(la o ora pe saptamana profesorul nu reuseste decat sa sublinieze si sa explice aspectele mai imp)

5. Concluzii - o fraza in care sa rezumati cele argumentate anterior, o fraza care sa aiba greutatea unei maxime (sa nu fie patetica; enervati corectorul), o fraza sau doua in care sa va exprimati parerea (daca nu aveti pareri sau nu v-a placut subiectul mai bine "nu bateti campii"; corectorul va fi obosit si plictisit)

Note
*** Mesajul NU este un pamflet si trebuie tratat ca atare
*** Nu copiati la Bac!
*** Cu aceasta metoda elevii mei au obtinut note intre 8,5 si 10 (cu cateva exceptii), desi unii dintre ei au avut greseli la subiectul I.

Astept comentarii, pareri, sugestii, critici constructive!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

fortunata


Quaestor


Data inscrierii: 17/Apr/2007
Mesaje: 43
Locatie: Onesti

MesajTrimis: Joi Noi 29, 2007 9:50 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Foarte bine ai explicat modul de realizare a eseului.
Ma bucur ca ai si reusit sa te faci inteles si sa ai succes datorita eseului la Bac.
Eu nu am considerat niciodata ca fiind nedefinita cerinta acestui punct,si mereu i=am indrumat dandu-le ca si tine un plan logic de lucru.
Dar majoritatea tot nu se descurca,Sunt putine exceptii.NU sunt obisnuiti sa gandeasca logic,deoarece la lit romana au multe materiale pe care le folosesc si nu au exercitiu;ai mei elevi stiu partile mai grele la gramatica si nu reusesc sa faca lucrurile mai placute si usoare,desi le dau chiar eu materialele.
Ce-i de facut?
_________________
Exercitatio artem parat.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

constantinrachita


Aedile


Data inscrierii: 24/Apr/2007
Mesaje: 79
Locatie: Iasi

MesajTrimis: Sam Dec 01, 2007 4:12 pm    Titlul subiectului: ce e de facut? Raspunde cu citat (quote)

Cred ca majoritatea profesorilor si-au cam incheiat misiunea. Trist e ca nu mai e nimic de facut. Planul logic este singura solutie pentru elevii care s-au dezobisnuit sa lectureze si sa creeze. Am avut si eu cazuri fericite(f rare) in care elevii au reusit sa manipuleze materialul si sa-l exprime intr-o forma personala. Eu nu sunt de acoord cu propriul meu plan pt ca nu asha se creeaza un eseu, dar ma simt neputincios in fata unui sistem degradat care a stiut sa distruga sistematic metoda comentariului(cu care iarasi nu sunt de acoord) si nu a adus nimic in loc. Profesorii sunt dezorientati, innoata in marea de manuale alternative, predau dupa cum le dicteaza constiinta, nu reusesc sa faca o evaluare adecvata pt ca ei insisi nu stiu ce sa le ceara elevilor,etc. Profesorii acuza noua generatie de elevi slabi, inspectoratele si ministerul; elevii, acompaniati de parinti, fac evaluarea profesorilor si le dau calificative dupa bunul plac; inspectoratele si ministerul acuza deopotriva calitatea profesorilor si pregatirea elevilor. Miroase a cerc vicios. Rolling Eyes Mai este ceva de facut? Da. Sa ne obisnuim cu noua "normalitate".
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

manu


Censor superior


Data inscrierii: 30/Dec/2006
Mesaje: 236
Locatie: Europa

MesajTrimis: Sam Dec 01, 2007 5:54 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Aveti perfecta dreptate. Discutam si eu cu cativa colegi si ajungeam la aceleasi concluzii. Toti profesorii spun cat de slabi sunt elevii, iar elevii profita de niste drepturi de care habar nu am de unde stiu?... A fost in scoala noastra o problema foarte "grava", dupa ce un profesor l-a atins cu cartea pe un elev de clasa a V-a... Habar nu am de unde a stiut acele lev sa dea intr-o declaratie ca nu mai vrea sa colaboreze cu acel profesor... masurile sunt mai grave in cazult profesorilor, chiar daca acel elev este foarte slab la invatatura, nu e prost, dar nimeni nu il poate stapani. Trebuie sa mergem inainte asa cum este acum, sa acceptam ca orice am face tot asa va fi.
_________________
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum...
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
Videte bac.limbalatina.ro - Omnia de Bacalaureato!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj

ionela


Censor


Data inscrierii: 02/Iun/2007
Mesaje: 254
Locatie: Suceava

MesajTrimis: Dum Dec 02, 2007 1:56 am    Titlul subiectului: Re: ce e de facut? Raspunde cu citat (quote)

constantinrachita a scris:
Cred ca majoritatea profesorilor si-au cam incheiat misiunea. Trist e ca nu mai e nimic de facut. Planul logic este singura solutie pentru elevii care s-au dezobisnuit sa lectureze si sa creeze. Am avut si eu cazuri fericite(f rare) in care elevii au reusit sa manipuleze materialul si sa-l exprime intr-o forma personala. Eu nu sunt de acoord cu propriul meu plan pt ca nu asha se creeaza un eseu, dar ma simt neputincios in fata unui sistem degradat care a stiut sa distruga sistematic metoda comentariului(cu care iarasi nu sunt de acoord) si nu a adus nimic in loc. Profesorii sunt dezorientati, innoata in marea de manuale alternative, predau dupa cum le dicteaza constiinta, nu reusesc sa faca o evaluare adecvata pt ca ei insisi nu stiu ce sa le ceara elevilor,etc. Profesorii acuza noua generatie de elevi slabi, inspectoratele si ministerul; elevii, acompaniati de parinti, fac evaluarea profesorilor si le dau calificative dupa bunul plac; inspectoratele si ministerul acuza deopotriva calitatea profesorilor si pregatirea elevilor. Miroase a cerc vicios. Rolling Eyes Mai este ceva de facut? Da. Sa ne obisnuim cu noua "normalitate".

Nu pot să cred! Păi unde este avântul tinereții? Misiune încheiată... Cum adică? Așa vorbește un absolvent de seminar teologic? Fruntea sus, cu răbdare, dăruire și cu multă dragoste se poate merge mai departe! Sunteți în stare să-i determinați pe elevi să le placă latina (nu asta ar trebui să urmăriți?). Fiți în primul rând prietenul lor și încurajați-i pentru progresul făcut de ei, oricât de mic ar fi el. Temelia este importantă. Construiți-o împreună cu ei! Să vă știe aproape și să vadă că vă bucurați când progresează. Poate că elevii s-au dezobișnuit să lectureze, dar ar fi o soluție: să îi determinați să prindă gustul lecturii, citind mai întâi impreună sau povestind o carte interesantă. Să aștepte ora de latină cu nerăbdare și interesați de ce surpriză le-ați mai pregătit. Când îți place un lucru îl înțelegi mai bine (sau cauți să-l înțelegi mai bine). Nu disperați! Cred că veți reuși! Să faceți dvs. bine ceea ce faceți, restul...
Gata morala!
_________________
carpe diem
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

constantinrachita


Aedile


Data inscrierii: 24/Apr/2007
Mesaje: 79
Locatie: Iasi

MesajTrimis: Dum Dec 02, 2007 4:20 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Cand vorbeam despre misiunea incheiata a profesorilor ma refeream strict la eseul de la subiectul III si la planul logic pe care l-am propus. E adevarat ca am extins discutia la problema invatamantului romanesc, careia i-am conferit, voit, oarece nuante radicale si catastrofale (si imi mentin pozitia). Dar pentru ca d-voastra sunteti mirata de lipsa de elan si de "elucubratiile" Razz unui absolvent de Seminar, imi permit sa va raspund. Ati mai vazut tineri de 24 de ani entuziasti si plini de elan care sa isi propuna sa produca altceva decat bani? Pt ca, sincer va marturisesc, in jurul meu se perinda doar "pueri senes" cu infatisare de "muraturi incruntate" care mimeaza conversatia. Va admir optimismul si energia pozitiva, dar realitatea, in opinia mea, este diferita. Embarassed Un absolvent de Seminar nu este condamnat la o gandire selectiva, la o stare de visare perpetua. Din contra, trebuie sa fie ancorat mai mult decat oricand in realitate si, daca ajunge preot, sa incerce sa mai repare cate ceva. Numai ca eu cunosc 4 generatii de preoti inainte si dupa absolvirea mea si va spun ca sansele, cu cateva exceptii, sunt f mici. In ce ma priveste, imi cunosc bine meseria, practic deja de 2 ani aceleasi metode pe care mi le-ati recomandat si pt care va multumesc. Probabil ca o sa va intrebati de unde atat pesimism? ("Tantaene animis caelestibus irae?" Very Happy) Am avut si eu candva "fruntea sus", pana cand directorul scolii mi-a spus intr-o zi:"Ce cauti tu, mai baiete, aici? In scurt timp limba latina nu se va mai studia in scoli. Pleaca in strainatate, cat mai ai timp, si fa-ti un viitor!". Nu am zis nimic, am aplecat fruntea si am mers mai departe. "Rabdare" am avut 5 ani la liceu si 4 ani la facultate si am ajuns sa mananc "rabdari prajite". Am indigestie de la rabdare Very Happy "Daruire" am avut tot timpul si o sa am mereu. Va aprecia vreodata cineva asta?Poate doar prietenii. Doar de lipsa "Dragostei" poate nu o sa sufar niciodata; e singura pentru care merita sa lupti...
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

cos


Aedile


Data inscrierii: 15/Mar/2007
Mesaje: 56

MesajTrimis: Mar Dec 04, 2007 9:12 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Interesanta "specia" asta a profesorilor de latina - fie teribil de pasionati (un pic cam exaltati, as zice), fie niste figuri triste si anonime (care de multe ori isi merita soarta pentru ca au uitat ca in fond cultura e un "modus vivendi", nu doar un medicament de servit pacientilor minori), fie, in cazurile extreme, niste veritabili tartori care au inteles cultura clasica profund eronat, ca pe un sceptru cu care sa se mandreasca si cu care sa le dea in cap elevilor de cate ori au ocazia... Din pacate ultimii mentionati sunt cei mai vizibili si asta face din profesorul de limbi clasice - atunci cand i se constientizeza prezenta - o reincarnare a dascalului de moda veche, ce da cu biciul inainte de a intreba. Ma bucur sincer ca vad si prima categorie (care credeam ca e pe cale de disparitie).

In alta ordine de idei, te felicit, Constantin, ca faci tot posibilul sa iti inveti elevii pasi, metode, trucuri in calea decriptarii textelor si ca nu le servesti produse finite (cum fac multi, din pacate) si, mai ales, ca pe acest forum ai EXPLICAT ("at last"!) cum se face o traducere si nu ai oferit-o pur si simplu.

In ceea ce priveste rezolvarea subiectului III, am tot promis ca voi reveni cu niste lamuriri pentru elevii disperati in gasirea unor metode eficiente de rezolvare (nu ma refer aici la cei care cauta rezolvari, caci aceia, sa fim onesti, sunt deja pierduti), dar mi-a cam lipsit timpul. Nici acum nu prea am suficient Very Happy , dar o sa incerc sa detaliez cateva aspecte legate de conceperea / intentiile subiectului III, urmand ca alta data sa revin cu detalii referitoare la solutii.

In primul rand, recunosc ca acest subiect III nu este cea mai buna varianta posibila pentru un subiect de literatura. Un comentariu de text ar fi mai eficient, pentru ca, in fond, ar trebui sa verificam competentele de intelegere si interpretare ale unui text literar, pe care le-a dobandit elevul (asa-numita "hermeneutica primara"). Vom avea atunci 2 probleme majore:
1. Daca textul este cunoscut (i.e. din manualele alternative), vom corecta comentariile colegilor sau, mai rau, ale unor neavizati care au facut meditatii cu acesti copii.
2. Daca textul este la prima vedere (cum ar fi normal), am corecta niste comentarii catastrofale. Nici la Romana nu a avut nimeni curajul sa conceapa un subiect III (eseu / comentariu) pe text necunoscut.
Ar ramane atunci varianta unui eseu generos, fara text in fata (cu text la alegere, ca la romana). Vom corecta din nou "povesti nemuritoare" si, in mod evident, nu am putea verifica nici macar aproximativ competentele referitoare la intelegerea si interpretarea textelor literare. Sau, in cazul pesimist, elevul care nu-si aduce aminte niciun pasaj important din opera la care face referire eseul (si cati nu sunt din aceasta categorie...) va scrie eternul roman al vietii si al operei autorului.

Desigur, exista si varianta unor intrebari cu raspuns succinct pe teme de literatura latina (cum este in Spania, de exemplu, care studiaza latina cam in acelasi regim cu Romania). Dar aici ne lovim iar de doua probleme: 1. divagarea de la subiect; 2. profesorii (care se tem de astfel de subiecte, considerandu-le prea delicate - chiar si pentru Olimpiada nationala s-au ridicat voci care au protestat contra acestui tip de subiect).

S-a ajuns astfel la ideea acestui eseu pe text bilingv, care a intrunit consensul Comisiei Nationale. Anul trecut am incercat (cei care am elaborat subiectele) sa gasim o formula prin care sa facem eseul ceva mai concret, mai aplicat (stiti doar ca pana acum era prea liber, totul depinzand de darnicia sau de severitatea corectorilor) si in acelasi timp mai accesibil elevilor, prin introducerea unor puncte de reper dupa care elevul sa se ghideze. Marturisesc ca eu am conceput atunci cerintele respective pentru majoritatea eseurilor, precum si noul barem (care se apropie, zic eu, de formulele moderne de barem, fiind mai mult o grila de verificare a competentelor decat o repartizare arbitrara a punctajului, in functie de asteptarile noastre). Daca urmariti cu atentie subiectul si baremul de la varianta data anul trecut, veti observa clar ce se asteapta de la acest eseu: exista o cerinta "de baza" (urasc sintagma, e un cliseu al evaluarii) - lamurirea unor aspecte de ordin general din opera unui autor, demonstratia urmand sa se faca pe textul propus spre analiza (deci analiza textului trebuie sa ramana centrul de greutate al eseului, pentru ca textul propus contine elemente esentiale care REZOLVA cerinta de baza). Eu unul as fi renuntat la lejeritatea cerintei de baza, dar mi s-a atras atentia (ca si celor de la Romana), ca trebuie data o sansa si celor care oricum vor scrie doar generalitati (pentru ca in Romania Bacalaureatul nu e privilegiul elevilor buni - ca peste tot in Occident - ci e o diploma asteptata de mai toti elevii de liceu!). Din acest motiv subiectul III e conceput astfel incat sa fie permisiv. Pe de alta parte elevii trebuie sa demonstreze si abilitati de SINTEZA (in fond epopeea vergiliana in ansamblul ei poate fi discutata pe doua pagini, atingand toate punctele esentiale), nu doar de analiza, deci nu e totul atat de vag si / sau de usor cum ar putea parea.

O singura problema as mai lamuri acum: contextul (apare la punctele de reper). Li se cer elevilor cateva detalii contextuale RELEVANTE pentru tema eseului / textul de analizat. De exemplu, pentru "Catilinare" ar fi de interes precizarea catorva elemente referitoare la sistemul republican si la criza lui pentru ca sunt relevante pentru intelegerea textului: pozitia lui Cicero (ce este consulatul? ce se asteapta de la un consul? cum uzeaza sau abuzeaza Cicero de aceasta functie?), figura lui Catilina (un produs tipic al unei epoci a "insurgentilor" care incearca sa rastoarne ordinea de stat - v. Sulla, Caesar etc.). In "Catilinare" nu se confrunta x si y sau statul si un ticalos, ci doua mentalitati diferite - cea republicana si cea tiranica, dictatoriala, cvasimonarhica - v. in texte opozitia "nos" - "tu". Desigur, e o linie de interpretare, exista si altele, dar in nicun caz cerinta referitoare la context nu vizeaza o scurta prezentare de istorie a literaturii! De altfel, cele cateva randuri de genul asta POT LIPSI, daca pe parcursul eseului este vizibil ca elevul intelege corect textul in contextul epocii (fara sa suprapuna deci abuziv mentalitatea moderna pe conceptele clasice). De asemenea, contextul cultural se refera la acele elemente semnificative pentru intelegerea operei / textului respectiv, cum ar fi importanta epicureismului (Catullus, Horatius), curentele oratorice care se bucurau de succes la Roma (Cicero) etc. Dar, repet, totul poate fi suplinit de un eseu inteligent! De altfel, si in barem se precizeaza ca punctajul maxim la descriptorul referitor la abordarea analitica este acordat unui eseu care urmareste IN GENERAL punctele de reper propuse (deci exista o anumita libertate de a discursului).

Am "vorbit" cam mult de data asta, asa ca ma voi opri. O sa revin si cu alte lamuriri.

Daca vreti sa va spun un secret... pe mine ma enerveaza subiectul II, care, culmea, place cel mai mult elevilor.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

constantinrachita


Aedile


Data inscrierii: 24/Apr/2007
Mesaje: 79
Locatie: Iasi

MesajTrimis: Mie Dec 05, 2007 2:52 am    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Multumim Cos pentru detalii! Sunt mai mult decat explicite. Numai ca aceste indrumari consider eu ca trebuiau facute publice la nivel national. Se evitau astfel confuziile, criticile (de genul celor formulate de mine Laughing ) si interpretarile anapoda facute de profesori. Fiecare profesor si-a elaborat o maniera personala in a-si instrui elevii. Multi dintre ei au clacat si s-a ajuns la formulari de tipul "Scrieti tot ce stiti"; consecintele au fost grave: "Profu' asta e cam prost. Nu stie sa ne explice cum sa facem eseul de la subiectul III". Greu de raspuns la intrebarea daca aveau sau nu dreptate Rolling Eyes Daca explicatiile au fost facute publice pe undeva, "mea culpa" Embarassed
In ce ma priveste, am incercat sa le explic elevilor metode de lucru abia dupa ce m-am susbstituit celor care au elaborat subiectele si le-am intuit orizontul de asteptari.

Pe mine nu ma mira absolut de loc preferinta pentru subiectul II. Sa va spun sincer sunt singurele subiecte pe care am reusit sa le rezolv integral la clasa, dat fiind faptul ca mai aveam si o programa scolara de urmat. Elevii adora grila; in primul rand incurajeaza studiul superficial si in al doilea rand, daca nu stii nimic, profesorul iti ofera varianta corecta, iti explica si nu esti nevoit sa vorbesti. Totul gratuit, fara efort si, in plus, este si o forma de distractie. Cum? Simplu. Daca ti se pare ca una dintre variante suna mai bine, iti exprimi opinia fara sa o argumentezi si apoi asisti amuzat la discursul explicativ al profesorului (eventual il filmezi cu telefonul mobil Very Happy ). Ca sa glumim putin, este un fel de "aporte" (vorbesc, bineinteles de cazuri particulare). Cu toate acestea, nu cred ca exista o alta metoda de verificare a cunostintelor de cultura si civilizatie, avand in vedere ca "toata lumea TREBUIE sa ia bacul".

Nu trebuie sa uitam nici de subiectul I. E singurul subiect la care "stii sau nu stii". Nu exista loc de interpretare sau de eschivare. Recunosc ca am fost entuziasmat de ideea unui forum cu subiecte rezolvate, motiv pentru care am postat si eu cateva traduceri. Am sperat ca elevii mai putin instruiti de catre profesorii lor, vor descoperi in acest site o "mina de aur". Pana intr-o zi, cand elevii mei asistau plictisiti la explicatiile mele. Am dat vina pe surmenaj, pana cand o eleva mi-a spus: "Domnule profesor, nu are niciun rost sa mai explicati. Nu ati auzit de www.limbalatina.ro ?". Vreo doua zile am fost furios in primul rand pe mine ca postasem traduceri pe forum. Efectele traducerilor s-au facut simtite imediat dupa bac. Cati dintre vechii "pasionati" de limba si literatura latina mai intra pe forum? Rolling Eyes

Impartirea pe "specimene" a profesorilor de latina m-a amuzat Very Happy. Totusi, nu mi se pare ca apartine doar profesorilor de latina. Se extinde la intreaga filologie, daca nu chiar la specia umana cu "pretentii" culturale. Mie mi s-a parut mai mult o ierarhizare pe varste. Cum ar putea fi un tanar de 20-25 de ani, daca nu pasionat, exaltat, idealist, increzator,etc.? Cum ar ajunge acel tanar la 30-40 de ani dupa ce i s-au spulberat visele, daca nu trist, anonim, blazat, nevrotic, s.a.m.d.? Si, in final, cum ar sfarsi acelasi familist, cu nepotei, la 50-60 de ani dupa ce si-a acceptat destinul, daca nu un "laudator temporis acti", un invins, un "zmeu" care isi intemeiaza autoritatea pe teroare si un carcotas invidios pe usurinta cu care altii devin ceea ce si-a dorit dintotdeauna? Nu cred ca e cazul sa generalizam atat timp cat caracterele umane sunt diferite si imprevizibile.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

manu


Censor superior


Data inscrierii: 30/Dec/2006
Mesaje: 236
Locatie: Europa

MesajTrimis: Mie Dec 05, 2007 12:23 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Acea eleva de care vorbiti, domnule Constantin, credeti ca ar fi rezolvat altfel subiectele? Le-ar fi luat pana la urma de la dumneavoastra, in urma rezolvarii facute de dumneavoastra impreuna cu cei cativa buni din clasa. Subiecte rezolvate pentru bac sunt absolut la toate materiile, in general tot pe forumuri, ba chiar sunt site-uri care publica direct asa, cu titlu mare: "subiecte rezolvate la...", pe forum este putin altfel, scrie fiecare, mai gresit, mai corect, mai trebuie sa verifice comparand cu variante rezolvate de altcineva, o comparatie tot aduce un plus fata de subiectul rezolvat clar, final, pus la punct de cineva pe undeva. Tot e ceva si un astfel de forum, cel putin se mai intalnesc cei care dau bac-ul din latina, fie ei absolut paraleli, astfel macar apuca sa isi dea seama ca nu e chiar atat de simplu, mai aud, mai vad unul de la altul, fie foarte buni, care tot buni raman, cei slabi... sau cei carora nu le pasa... tot nu vor invata in plus, isi fac rost ei cumva de rezolvari.
Domnule COS, dumneavoastra insiva ati facut un compromis, nu vedeti ca sistemul acesta de subiecte, trantite 100 din care sigur pica unul incurajeaza aceste metode? Nu trebuia sa realizati astfel de subiecte si ramaneati mai presus de toate. Dar ceva face un elev, fie bun fie slab, daca stie ca sunt toate posibilitatile si ar putea merge la sigur... Daca erau subiecte realizate in dimineata examenului... poate ca pe forum s-ar fi discutat, mai putin ce-i drept, tehnici, modalitati de a invata latina, ar fi fost oricum mult mai putini care sa dea bacalaureatul din aceasta limba etc.. Astfel se indreapta foarte multi spre latina pentru ca e destul de clar, subiectele subt bine formulate, cu precizie si nu e atat de mult de lucrat pentru unii sa rezolve in totalitate, iar apoi ceilalti sa beneficieze de traducerile celorlalti.
Daca ati citit cu atentie discutiile de pe forum, ati vazut ca nu a fost destul pentru unii nici postarea rezolvarilor, tot telefonul mobil si aflarea variantei inainte de venirea subiectelor in sala i-a scapat, ascunderea rezolvarilor prin dictionare etc..
_________________
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum...
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
Videte bac.limbalatina.ro - Omnia de Bacalaureato!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj

constantinrachita


Aedile


Data inscrierii: 24/Apr/2007
Mesaje: 79
Locatie: Iasi

MesajTrimis: Joi Dec 06, 2007 1:22 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Sunt de acord cu dumneavoastra in anumite privinte. Nu am negat niciodata importanta acestui site in conditiile in care se cauta eliminarea totala a studiului limbii si culturii antice. Din contra, sunt f multumit ca a avut cineva initiativa si rabdarea de a creea un spatiu virtual pentru cei interesati de latina. Acesta este si motivul pentru care incerc, in limitele timpului disponibil, sa ajut mai mult sau mai putin la dezvoltarea lui. Nu sunt insa deloc lamurit cu ceea ce isi propune acest site. Prezentarea generala de pe prima pagina vorbeste despre pasiunea pt limba latina si pt Antichitate, iar continutul mi se pare un instrument de lucru rapid si eficient pentru oricine (inclusiv pt mine).
Nu spun ca nu ar trebui sa contina si cateva teste de bac gata rezolvate, insa nu mi-as dori sa devina unul "de specialitate". Si-ar contrazice continutul (dictionar, gramatica, modele de traducere, teste,etc). Aveti dreptate ca subiectele gata rezolvate, daca nu se vor lua de aici, se vor lua din alta parte(si decat sa le ia de pe alt site, mai bine de aici Confused). Totusi...Nu as vrea sa fiu ipocrit; recunosc ca daca eram in situatia elevilor as fi apelat cu sarg la traducerile acestui site si l-as fi injurat din suflet pe unul ca mine Embarassed Sper ca mesajele mele vor fi sterse pana in perioada critica de inregistrari masive. Nu as vrea sa fiu victima blestemelor si a magiei negre Laughing Pana la urma fiecare e liber sa gaseasca pe acest site ceea ce isi doreste, in ciuda preferintelor mele. Sper ca nu v-ati simtit jignit de niste opinii pur personale. Va apreciez eforturile, va stimez pentru timpul acordat dezvoltarii acestui site si, in limita posibilitatilor, voi incerca sa va ajut
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

manu


Censor superior


Data inscrierii: 30/Dec/2006
Mesaje: 236
Locatie: Europa

MesajTrimis: Joi Dec 06, 2007 4:52 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Va multumesc pentru raspuns si pareri, m-am mai linistit si eu. Am inceput sa fac acest site pur si simplu pentru ca nu am gasit vreunul de acest fel in limba romana. Din pacate, e prea putin fata de ce mi-as dori eu. As vrea mult sa se dezvolte o sectiune pur si simplu cu modele de traduceri, cu cat mai multe texte, ma refer la ceva in genul Salii de clasa din Biblioteca, dar mai complex si mai mult. De asemenea, este o cerere destul de mare de teste, acesta va fi pasul urmator, sa facem un sistem prin care unui utilizator sa i se salveze punctajele obtinute, sa fie cat mai multe teste, posibilitatea de adauga noi teste etc.. Totusi, colaboratorii sunt foarte putini, nu prea trimite nimeni materiale, le-as pune imediat pe site, timpul meu este si el destul de limitat.
_________________
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum...
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
Videte bac.limbalatina.ro - Omnia de Bacalaureato!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj

irinali


Quaestor


Data inscrierii: 26/Mar/2008
Mesaje: 12
Locatie: GL

MesajTrimis: Sam Mai 31, 2008 5:53 pm    Titlul subiectului: Re: cum rezolvam eseul de la subiectul III? Raspunde cu citat (quote)

va rog ma puteti ajuta cu idei comentarii la Catilinarele lei Cicero?!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

mia_u


Miles


Data inscrierii: 13/Oct/2007
Mesaje: 8

MesajTrimis: Mar Oct 14, 2008 2:58 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Buna! Mi se par foarte utile sfaturile postate, dar inca am nelamuriri cu privire la alegerea titlului. Am inceput sa lucrez variantele de anul trecut si am de facut la alegere un eseu despre Catullus, dar nu stiu ce titlu ar trebui sa aleg, poate ma poate ajuta cineva cu niste idei? Confused Multumesc anticipat Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

cos


Aedile


Data inscrierii: 15/Mar/2007
Mesaje: 56

MesajTrimis: Joi Oct 16, 2008 11:16 pm    Titlul subiectului: Raspunde cu citat (quote)

Depinde de text. Aici ai o mare libertate in a alege un titlu care ti se pare potrivit mesajului textului. Poti alege o varianta mai banala: un cuvant, o sintagma in latina sau romana (poate fi chiar din text) care sa se refere, de exemplu, la tema textului sau la motivul central, la protagonist etc. Desigur, ar fi bine sa eviti titlurile puerile - e.g. Lesbia, Iubirea, Aeneas etc. Titlul poate sugera directia ta de interpretare sau poate fi o "fereastra" spre literatura universala. Gandeste-te si propune, daca doresti, doua - trei exemple pentru textele pe care lucrezi si putem discuta masura in care ele sunt sau nu adecvate. Important este, de asemenea, ca titlul sa fie sugestiv si pentru continutul eseului (o forma "comprimata" a lui).
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat

manu


Censor superior


Data inscrierii: 30/Dec/2006
Mesaje: 236
Locatie: Europa

MesajTrimis: Dum Oct 19, 2008 7:16 pm    Titlul subiectului: Re: cum rezolvam eseul de la subiectul III? Raspunde cu citat (quote)

Am deschis forumul pentru Bacalaureat 2009.
_________________
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum...
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
Videte bac.limbalatina.ro - Omnia de Bacalaureato!
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat Trimite un mesaj
Afiseaza mesajele pentru a le previzualiza:   
Acest forum este inchis, nu se pot scrie, crea, raspunde sau modifica subiecte   Acest subiect este inchis, nu se pot crea sau raspunde la mesaje    Pagina de start a forumului Limba latina, Lingua Latina Forum -> Examenul de Bacalaureat 2008 la limba latina Ora este GMT + 3 ore
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteti crea un subiect nou in acest forum
Nu puteti raspunde in subiectele acestui forum
Nu puteti modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteti sterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteti vota in chestionarele din acest forum


Varianta in limba romana: Romanian phpBB online community